Labels

zondag 22 mei 2011

In de kruidentuin

Wat hoort er nu eigenlijk in de kruidentuin?
Wel in de mijne horen de meest bekende huis, tuin en keukenkruiden.

Kruidentuin na een bezoekje van de dames kip, Bruine, Witte en Zwarte besloten eens ferm rond te dabben in de schors en een beetje vers groen te eten. In de grote bloempot: munt en twee verdwaalde komkommerkruid plantjes.


Tijm is zo ongeveer de favoriet in de kruidentuin, haha en ondanks dat het plantej uit het middelandse zeegebied komt is het zo vlaams als was. hier gaat tijm in de soep en bij vlees. Stoofvlees op opa's wijze is met veeeeeeeeeel kleine takjes tijn, die mooi meegebraden worden. Je hoort tijm uit de pot te halen voor het opdienen (zo'n etiquette regeltje, mensen willen immers geen takjes in hun mond) maar in het stoofvlees van opa blijven ze gewoon zitten. Daar maakten we vroeger ruzie om, wie mocht de takjes uit het vlees zoeken en afzabberen. Tijmthee met honing ook een favoriet bij hoestbuitjes hier.

Peterselie ook een beetje onmisbaar, we hebben in de tuin zowel de platbladige als de krulbladige peterselie. De gekrulde is voornamelijk ter decoratie, alhoewel ik hem net zo lekker vind als de platte. De platte is gewoon wat handiger te hanteren en te eten. Peterselie is gezond en helpt ook de adem fris te houden. Hebben jullie al eens peterseliepatatjes gegeten. In mijne jonge tijd moest ik het opstoven met een ajuintje voor een oud madammeke waar ik in't weekend ging koken. best lekker! maar ook rauw is het heerlijk in puree.

Bieslook mmmm, dat kennen we toch allemaal he, die mooie groene pijpjes, heerlijk geurend naar ajuin. heerlijk in salades, over rauwkost gestrooid, in een omeletje. Ja bieslook hoort er zeker bij. hier is het een belangrijk ingredient in de kruidenboter.

Lavas of maggiplant, je herkent het meteen als je het ruikt, en smaken doet het naar selder. mijn lavasplantje is ter plaatse gezaaid, en hij doet het prima. In de winter is ie afgevroren, maar zodra het zonnetje verscheen, verscheen ook mijn lavasplantje weer. Een vastingredient in de soep, vaak ter vervanging van selder, voor een zoutloos dieet kan ie als zoutvervanger dienen.

Komkommerkruid of Borago, stond ook in mijn kruidentuin, en even dacht ik dat het verdwenen was. We hadden namelijk een haag geplant, net op de plek waar het lekkere paarse bloemetje zich uitgezaaid had. Maar vorige week vond ik 2 ieniemieni plantjes in de grote pot waar mijn muntplant staat. Ik grbruik voornamelijk de bloemetjes die heel erg lekker zijn en heel decoratief. Ze zijn trouwens ook heel mooi op een taart.

Lavendel, lavendel mag niet ontbreken in mijn kruidentuin en in mijn keuken, je kan zowel de blaadjes als de bloemetjes gebruiken. Net als rozemarijn geurt het heerlijk naar zomer en provence. Lavendel heeft een eigen smaakt die wel past in stoofschotels, vlees en nagerechten. Hier staat een potje lavendelsuiker in de kast en lavendelijs is yummie! Oeoe en ook hier een creatief met kruiden, lavendeltasjes/bommetjes.

Oregano is een vriendje van tijm, qua smaak heeft het er wat van weg, en toch vullen ze elkaar weer aan. Ook lekker in de tomatensaus en decoratief met roodpaarse bloemetjes. Help me er eens aan denken jullie iets te vertellen over creatief met kruiden...

Rozemarijn, voor mij ruikt rozemarijn naar zomer, naar de provence. Het is ook een heel veelzijdig kruid, heerlijk in de meeste vleesgerechten, onmisbaar in onze spaghettisaus. Rozemarijn is zo lekker fleurig, opwekkend, en de kleine paarse bloemetjes zijn prachtig. Een beetje rozemarijn in een aftrekseltje om je haar te spoelen geeft direct een fris kopke en helpt bovendien tegen roos.

Salie een heerlijk kruid bij vette vleessoorten, lekker in de soep (met mate) en goed tegen keelpijn.
Hihi de thee is niet zo lekker, daarvoor is paarse salie trouwens beter. Maar het werkt echt tegen keelpijn, aftjes, tandvleesproblemen. Salie wordt ook gebruikt in rookbundeltjes, het werd al door indianen gebruikt om hun tenten uit te roken en is nu populair bij heksen.

Basilicum is echt een zonnig plantje, het kan echt genieten van een warm zonnetje. Het heeft bovendien graag wat water, maar geen natte voeten, dus een goed gedraineerde grond. Basilicum is heerlijk in tomaat gerechten, hier gaat het blaadje dan ook steevast in de tomatensaus en soep. Het ruikt en smaakt zo heerlijk peperig en het bloeit best mooi. Wil je veel blaadjes, verwijder dan de bloemen.

Ik heb nog wel wat kruiden op mijn lijstje staan, maar hier beginnen we mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten