Labels

zaterdag 21 mei 2011

Een tuin in de hoogte

Inderdaad ja, mijn tuin is een lekker luie tuin.
Het is namelijk een tuin in de hoogte, in bakken.
Ik wou graag een tuin waar kindervoetjes welkom waren zonder moddersporen te creeren. Waar kinderoogjes konden meegenieten van de leuke kleurtjes van groenten en waar mama's lekker konden tuinieren zonder op de knieen te moeten.
Dus... even de mogelijkheden bekeken om de tuin te verhogen.
We bestelden hout en gingen zelf aan de slag, het principe is heel simpel, veilig behandeld tuinhout met in de hoeken een balkje en huppekee. De bakken zijn 1m80 breed, 1m20diep en 80cm hoog. De planken zijn 1.8cm dik. Ik heb er 4, 4 mooie bakken ongeschaafd hout (dat cm/ minder slim, ik heb al behoorlijk wat splinters in mijn handen gehad).  Ik heb ook 3 minibakjes, 80/80cm en 20cm hoog, die waren de eerste 2 jaar voor radijsjes en aardbeien en ideaal voor de kids. Sinds dit jaar hebben ze een nieuwe bestemming, of toch een nieuwe bewoner. In ieder bakje staat een rode besjes struik, en ze staan er prima!

De bakken werden trouwens gevuld met zwarte aarde vermengd met compost.
Ik heb er nog geen moment spijt van, heerlijk is het! Je kan langs alle zijden in je tuintje werken, onkruid pluk je gewoon al staande, je hoeft je niet te bukken om te planten of zaaien. Tja en je geeft eigenlijk net zo makkelijk water als in een "gewone" tuin. En doordat de bakken voldoende groot zijn droogt de aarde ook niet uit.

Dit zijn de bakken in het eerste jaar, ik was net bevallen van nummertje twee, dus vergeef me het onkruid. Ik ben trouwens een fan van klaver in gras!

Helemaal links in bak 1 zie je een superlekker geel trostomaatje naast een paar mooie struikjes thijm. Achteraan tussen de bakken groeit er een blauwe regen tegen de draad. In de achterste bak nog een paar tomatenplanten en triestig uitziende courgetteplanten, die overigens wel goed opbrachten. En in de bak rechts voor groeit broccoli en warmoes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten